Sähköautojen latauksen uusi aikakausi: Eltel ja Virta näyttävät suunnan

Eltelin ja Virran yhteistyössä asiakas saa sähköautojen latausratkaisut saa avaimet käteen -periaatteella. Mitä tämä tarkoittaa yritysasiakkaan näkökulmasta, ja miksi se on yritykselle ylivoimaisesti fiksuin tapa toteuttaa kiinteistön latausratkaisut?

Eltelin aluepäällikkö Antti Sario ja Virran Suomen myyntijohtaja Janne Koski kertovat millaisia yrityksille tarjottavat sähköauton latausratkaisut nykyään ovat, ja miten yritykset ovat varautuneet tulevaisuuteen.

Eltel tarjoaa turvalliset sähköautojen latausratkaisut ammattitaidolla

– Täyssähköauton latauksesta puhuttaessa tarkoitetaan yleensä 11-200 kilowatin latauslaitteita. Yksinkertaisinkin latauslaite käyttää suhteessa merkittävän määrän sähköä. Sitten kun aletaan puhua esimerkiksi kymmenen laturin kokonaisuuksista, tai isommistakin, niin latausratkaisut vaativat kiinteistön sähköinfralta kantokykyä, jollaista kiinteistössä ei todennäköisesti ole valmiina. Tällöin Eltel pystyy yhteistyössä Virran kanssa tarjoamaan latausratkaisuja, jotka ovat turvallisia ja joustavat myös tulevaisuuden lataustarpeissa, Sario kertoo.

Sähköautojen latausasemien toimivuuden kannalta on tärkeää, että asiakkaalle tehdään kattava suunnitelma, joka ottaa huomioon asiakkaan nykyisen tarpeen sekä mahdolliset tulevaisuuden sähköinfrastruktuuritarpeet. Latausratkaisun toteutukseen saattaa asiakkaan tilanteesta riippuen sisältyä esimerkiksi sähkökeskuksen uusimista, lataustolppien tai latausasemien asentamista ja kaapeleiden vetoa. Kaikki tämä vaatii vankkaa osaamista, jota Eltel pystyy tarjoamaan. Virta taas toimittaa kunkin asiakkaan tarpeisiin sopivat maksuliikenteen operointipalvelut.

Eltelin ja Virran kumppanuus mahdollistaa asiakkaalle pitkäikäiset ja helppokäyttöiset ratkaisut

– Tiedämme kokemuksesta, että asiakkaidemme kiinteistöt, autokannat ja sitä kautta lataustarpeet vaihtelevat suuresti. Esimerkiksi raskaan kaluston logistiikkakeskus vaatii kiinteistöltä erilaisia asioita kuin vaikkapa hotellin asiakaspaikoitus. On kuitenkin tärkeää pystyä tarjoamaan kestävä latausratkaisu, joka joustaa vaikka kiinteistön käyttötapa muuttuisi tulevaisuudessa. Eltelin ja Virran kumppanuus mahdollistaa kaikille asiakkaillemme juuri tämän, Sario sanoo.

– Olennaista on myös helppous, jota yhteistyömme tarjoaa asiakkaillemme. Sama laturi toimii siis eri käyttötarkoituksiin, oli ladattavana mikä auto tahansa: työntekijän, vieraan tai vaikka asiakkaan auto. Jokaiselle parkkipaikalle saadaan nopea laturi, Koski mainitsee.

Eltelin tarjotessa asiakkaalle latausratkaisujen suunnittelun ja toteutuksen, tarjoaa Virta latausasemien maksuliikenteen operointipalvelut. Käytännössä tämä tarkoittaa softaa, eli ohjelmistodataa, joka latauskaapeleissa kulkee. Laitteiden kiinteistöhuolto on Eltelin vastuualuetta.

Käyttövalmiin, ISO27001- ja SOC2 -sertifioidun ja patentoidun teknologian avulla Virta vastaa latauslaitteiden ylläpidosta ja laiteohjelmistopäivityksistä asiakkaan puolesta – asiakas ei siis tarvitse ohjelmistoasiantuntemusta. Virran pilvipohjainen alusta palvelee aina ja antaa valmiudet etänä tapahtuvaan suojauksen- ja energianhallintaan.

Miten Eltel ja Virta valmistautuvat asiakkaiden tulevaisuuden lataustarpeisiin?

Vuonna 2025 astuu näillä näkymin voimaan lakimuutos, joka muuttaa työpaikan lataussähkön verotettavaksi työsuhde-eduksi. Miten Eltel ja Virta varmistavat sujuvan muutoksen asiakkailleen?

– Teknologia, joka auttaa tässä siirtymässä on jo olemassa ja käytössä. Olennaista on, että sähköauton lataaja pystyy tunnistautumaan helposti ja nopeasti, ja siihen tarkoitukseen tarjoamme erilaisia tunnistautumiskeinoja, esimerkiksi avaimenperään kiinnitettävän lätkän tai bensakortin näköisen kortin, Koski kertoo.

Eri käyttäjät voivat siis joustavasti ladata autonsa samoilta latureilta ja työnantaja tietää tarkasti paljonko kukin käyttäjä on ladannut sähköä autoonsa. Maksut voi hoitaa haluamallaan tavalla maksukortilla, mobiilisti tai laskulla.

Me Virralla pystymme tarjoamaan asiakkaalle tarkkaa dataa siitä, missä kiinteistössä autoja ladataan, kuinka kauan ja paljonko kukin auto kuluttaa sähköä latauksen aikana. Tämä tekee asiakkaan laskutusprosessista helpon ja sujuvan.

Janne Koski Myyntijohtaja, Virta

Eltel asensi pelkästään vuoden 2023 aikana yli 200 pikalatauspistoketta. Sarion mukaan erityisesti pikalatausta tullaan näkemään tulevaisuudessa muuallakin kuin huoltoasemilla, ja se tulee yleistymään etenkin ammattiliikenteessä.

– Samalla kun sähköautokanta kasvaa, sähköautojen lataustarpeet monipuolistuvat ja kasvavat. Me Eltelillä kuuntelemme asiakkaidemme tarpeita herkällä korvalla.

– Juuri näin, meille on tärkeää palvella tulevaisuuden asiakkaita jo tänään. Tähän liittyy myös vihreä ajattelu ja uusiutuvien energiamuotojen, kuten aurinkosähkön hyödyntäminen asiakkaiden kiinteistöissä, mitä siis teemme jo, lisää Janne Koski.

Securitaksen joustava kokonaisratkaisu

Eltel tarjoaa Securitakselle kattavat sähköautojen latausratkaisut useisiin kiinteistöihin.

– Securitas on loistava esimerkki yritysasiakkaasta, jolle toteutetaan joustava ja samalla laaja kokonaisratkaisu. Securitaksella on paljon omia, erilaisia autoja ja erilaisia kiinteistöjä, joissa autot viettävät paljon aikaa. Elteliltä löytyy osaamista toteuttaa laadukkaat ja turvalliset ratkaisut kiinteistöstä riippumatta, Sario kertoo.

Myös Securitaksen latausjärjestelmä perustuu Virran tarjoamaan laiteratkaisuun, jossa jokainen laturi on osa isompaa verkostoa.

– Jos kiinteistöihin tulee tulevaisuudessa joku muu toimija, latausasemien käyttötarkoituksia voidaan muuttaa hyvin joustavasti, ilman että joudutaan iskemään lapiota maahan – päivitetään vain softa. Mikäs sen fiksumpaa, toteaa Koski.

Yhteyshenkilö

Antti Sario

Aluepäällikkö, Smart Solutions
0403112286 antti.sario@eltelnetworks.com