Eltelin tärkeä rooli yhteiskunnassa korostuu myrskytuhojen korjauksessa

Eltelin tärkeä tehtävä huoltovarmuuden turvaamisessa korostuu poikkeusoloissa, esimerkiksi myrskyjen aikana, kun tärkeisiin infraverkkoihin tulee vaurioita ja ne pitää päästä korjaamaan nopealla aikataululla. Menneen viikonlopun aikana Elteliltä oli Valio-myrskyn aikana parhaimmillaan yli 200 verkostoasentajaa korjaamassa sähkönjakelu- ja televerkkoihin kohdistuneita tuhoja. Työt jatkuvat edelleen ainakin tämän viikon ajan pahimmat osumat saaneilla verkkoalueilla.

Varautuminen on ensiarvoisen tärkeää

Myrskyn uhatessa tilannetta seurataan Eltelillä tarkkaan. Verkostoasentajia hälytetään varalla oloon ja pyritään varmistamaan, että vikoja päästään myrskyn jälkeen korjaamaan tehokkaasti asiakkaiden verkkoihin.

"Useimmat verkonomistajista, eli meidän asiakkaamme, ovat hyvissä ajoin yhteyksissä ja nostavat varallaolijoiden määrää", kertoo Eltelin Suomen toimitusjohtaja Juha Luusua. "Tämä tarkoittaa sitä, että työryhmiä on jo työpaikalla tai puhelinsoiton päässä valmiina lähtemään matkaan jo ennen kuin myrsky on edes alkanut. Hyvä varautuminen on tehokkain tapa nopeuttaa vaurioiden korjaamista ja palauttaa sähköt sekä teleyhteydet asiakkaille."

Eltelin asentajat myös liikkuvat kriisitilanteissa ympäri Suomen sinne missä apua tarvitaan. Alueet ja tiimit keskustelevat keskenään, että saadaan resursoitua oikeanlaista osaamista oikeaan paikkaan. Esimerkiksi viikonlopun Valio-myrskyssä Itä-Suomen sähkönjakeluverkot kokivat pahimmat tuhot, joten sinne matkusti välittömästi muualta suomesta lähes 100 asentajaa.

Luusua on ylpeä Eltelin työntekijöiden ja esimiesten kovasta kokemuksesta ja asenteesta myrskytöissä. "Vuoden 2011 Tapani-myrskyssä oli parhaimmillaan 600 asentajaa liikkeellä ja jälkien lopullinen korjaaminen kesti kuukausia", Luusua muistelee.

Lisätietoja:
toimitusjohtaja Juha Luusua, Eltel Networks Oy
puh. 040 311 3005
juha.luusua@eltelnetworks.com