Millainen laturi sähköautolle?

"Sähköauton laturin hankinta kannattaa aina aloittaa kartoituksesta, jossa selvitetään, mihin saakka sähköverkko riittää ja mitä latausjärjestelmältä halutaan”, sanoo Eltelin aluepäällikkö Samuli Sistonen.

1. Kuinka älykäs laturi tarvitaan?

Ensin on hyvä kartoittaa, kuinka paljon älyä laturissa pitää olla, Sistonen sanoo. Mitä useampi lataaja, sitä enemmän älyä yleensä tarvitaan. ”Taloyhtiöissä on valittava, varataanko latauspiste tietylle käyttäjälle vai tuleeko se yhteiskäyttöön, jolloin lataaja täytyy tunnistaa tavalla tai toisella. Molemmat vaihtoehdot vaativat latausjärjestelmältä älyä.” Sistosen mukaan älyä tarvitaan myös silloin, kun lataukseen kulunut sähkö laskutetaan useammalta käyttäjältä. Älykkäästä laturista on hyötyä silloinkin, kun halutaan varmistaa, että sähköä riittää kerrostalossa niin auton lataajille kuin saunojillekin eivätkä pääsulakkeet ja syöttöjohdot kuormitu liikaa. ”Älykäs latausjärjestelmä säätää lataustehoa tilanteen mukaan, jotta kokonaisuus pysyy hallinnassa.”

2. Kuinka kauan lataukselle on aikaa?

Suuritehoinen laturi voi kuulostaa houkuttelevalta, mutta Sistonen huomauttaa, ettei se ole aina paras vaihtoehto. ”On turhaa hankkia liian suuritehoista laturia ja pistää sen vuoksi talon koko sähköverkko remonttiin. Harva tarvitsee pika- tai edes keskinopeaa latausta kotona tai työpaikalla, koska auto ehtii latautua parkissa monta tuntia.” Esimerkiksi kauppakeskuksissa, joissa asioidaan suhteellisen nopeasti ja joissa on palveltava useaa lataajaa samanaikaisesti, keskinopea tai pikalataus on tarpeellinen. Silloin yhden kauppareissun aikana voi saada varastoon 50 kilometriä ajomatkaa.

3. Tarvitaanko latauskuorman kasvuvaraa?

Sistonen muistuttaa, että sähköautojen lataustarve lisääntyy koko ajan. Siksi hän suosittelee varautumaan latauskuorman kasvuun jo ensimmäistä laturia hankittaessa ja sen sähkönsyöttöä varmistettaessa. Joskus saattaa käydä esimerkiksi niin, että rivitalon sähköverkko riittää juuri sopivasti yhteen latauspisteeseen, muttei useampaan. ”Kun lataajien määrä sitten muutaman vuoden päästä kasvaa, saatetaan huomata, että tarvitaankin älykästä ohjausta. Pahimmassa tapauksessa se ei toimikaan ensimmäisenä asennetun laturin kanssa”, Sistonen sanoo.

4. Kuka asentaa latauspisteen?

Yhä useampi energiayhtiö ja autokauppias tarjoavat yhteistyössä latauspisteen asennuspaketteja sähköautoilijoille. Niin tekee myös Volvo, jonka asennuskumppani on Eltel. ”Halusimme kotilatauslaitteiden asentajaksi sähköalan asiantuntijan, joka tarjoaa selkeän prosessin asennustyölle ja palvelee asiakkaitamme koko Suomessa”, kertoo kestävän kehityksen päällikkö Jenny Korpimäki-Oksanen Volvo Car Finlandista. Kun asiakas ostaa asennuspaketin Volvolta ja Elteliltä, kartoittaa Eltel ensin talon sähköverkon tilan ja asiakkaan tarpeet ja sopii tarvittaessa kiinteistön sähköverkon päivityksestä. Korpimäki-Oksanen pitää tärkeänä sitä, että laturin hankinta ja asennus on asiakkaalle mahdollisimman helppoa. Hän muistuttaa, että kotilatauslaite on tehokkain ratkaisu, kun halutaan vähentää ladattavan hybridiauton polttoaineen kulutusta tai käyttää täyssähköautoa helposti.

Sähköllä kohti hiilineutraalia Suomea

Eltel on asentanut latureita siitä saakka, kun ensimmäiset sähköautot tulivat Suomeen. Yhtiö on asentanut muun muassa suuren osan Teslan Supercharger-asemista sekä kaikki Suomen Ionity-suurteholaturit. Eltel haluaa olla mukana mahdollistamassa Suomen hiilineutraaliustavoitetta myös muuttamalla omaa toimintaansa. Yhtiön kaikista työsuhdeautoista sähkökäyttöisiä on 25 prosenttia. Luku nousee jatkuvasti: viimeisen vuoden aikana hankituista työsuhdeautoista jopa 75 prosenttia kulkee sähköllä. Täyssähköautojen osuus on tänä vuonna ohittanut bensa- ja dieselautojen osuuden.

Lisätietoja:

Kari Nikkinen, tiimipäällikkö, Eltel Networks Oy
kari.nikkinen@eltelnetworks.com
Puh. 040 311 3498