Skip to content

Inex Partnersin terminaalissa jakeluauton lataus hoituu lastauksen lomassa

el5c981

Ammattiliikenteen siirtyminen kohti kestävämpiä ratkaisuja avaa lukuisia mahdollisuuksia alan yrityksille. Ympäristötietoisuuden kasvaessa tarve kehittää tehokkaita ja käytännöllisiä sähköisen kuljetuskaluston latausratkaisuja korostuu entisestään. Inex Partnersin, SOK:n, Kempowerin ja Eltelin yhteistyö tarjoaa innostavan esimerkin siitä, miten tällaisia haasteita voidaan ratkaista luovalla ja käytännönläheisellä tavalla.

Inex Partnersin alueterminaali Mikkelissä on SOK:n Etelä-Savon elintarvikejakelun sydän. Terminaalista jaellaan merkittävä osa maakunnan SOK:n elintarvikkeita. Tarve kestävämmille kuljetusratkaisuille syntyi halusta vähentää ympäristövaikutuksia ja samalla tehostaa toimintaa.

Inex Partners toimii vastuullisuustavoitteidensa mukaisesti ja tutkii jatkuvasti erilaisia vaihtoehtoja päästöjen vähentämiseksi. Mikkelin terminaalin asennettu sähköajoneuvojen latauslaite on yksi konkreettinen askel vastuullisuustyössämme.

Sähköautojen käyttö jakelussa tarjoaa useita etuja, kuten päästöttömyyden ja hiljaisuuden erityisesti kaupunkijakelussa. Olemme olleet tyytyväisiä niin laitteeseen kuin työhön, jonka tilasimme SOK:n kautta Elteliltä.

Jussi FrimanInex
Partnersin aluepäällikkö, kuljetus- ja terminaalitoiminta
eld228~1

Sähköautojen latausratkaisujen suunnittelussa tärkeää on muun muassa riittävä teholuokka

– Latausjärjestelmä on osoittautunut moitteettomaksi, ja se on vastannut tarpeisiimme hyvin, kertoo Jussi Friman. Kun pistettä rakennettiin niin olin itsekin viikoittain läsnä terminaalilla. Eltel teki hyvää työtä. Latauspisteen sijoittelussa huomioitiin tarkasti erilaiset käytännön haasteet, kuten sääolosuhteet ja operatiiviset tarpeet kuten teholuokka, jotta latausprosessi olisi mahdollisimman sujuva ja  vaivaton.

Lue lisää sähköautojen latausjärjestelmistä ammattiliikenteen tarpeisiin!

Jakeluautoille lataamisen nopeus ja tehokkuus ovat ensisijaisen tärkeitä tekijöitä

Jokainen minuutti on arvokas logistiikkaketjussa, kertoo Jussi Friman. Jakeluauto tulee vuoron aikana terminaalille hakemaan muutamaan otteeseen lisää elintarvikkeita ja 30-45 minuuttia kestävän lastauksen aikana pitää auto saada taas täyteen. Auto ei voi jäädä lastattuaan odottamaan latauksen valmistumista.

el2d74~1

Inexillä on vastuullisuus-  ja ympäristötavoitteet, joihin yritys on sitoutunut

Sähköllä toimivat jakeluautot ovat Jussi Frimanin mukaan erinomaisia ennen kaikkea kaupunkijakelussa. Frimanin mukaan Inex Partnersin kuljetusten suoritemäärä on niin iso, että vielä ei pärjätä pelkässä sähköllä.

– Juurikin kaupunkiympäristössä on mukava, kun jakeluauto on aamun tunteina hiljainen ja moottorin jyskytys jää pois. Uskon, että ajan myötä sähkö, vety, ja kaasu tulevat kasvattamaan osuuttaan ammattiliikenteen käyttövoimana. Me ilman muuta haluamme jatkossakin olla edelläkävijöitä ja edistää omalta osaltamme ammattiliikenteen vastuullisia ratkaisuja.

Yhteyshenkilö

eltel_2020_1243_epi (3)

Ahti Leväaho

Ratkaisumyynti, E-Mobility

0403113602

ahti.levaaho@eltelnetworks.com

Lue lisää:

kempower-abc-1

Eltel rakentaa S-ryhmän kauppapaikoille ABC-latausta

Eltel on toteuttanut asiakkailleen erilaisia palvelukokonaisuuksia vankalla ammattitaidolla ja luotettavuudella joka puolelle Suomea.

eltel-authorized-kempower-partner

Eltel ja Kempower tarjoavat pikalatausratkaisut yhdessä paketissa

Eltel on Kempowerin pohjoismainen kumppani sähköautojen pikalatausinfran rakentamisessa.

eltel_2020_12a7174_epi-8

Myynnin yhteystiedot

Etsitkö myynti- ja asiakasvastaaviemme tietoja?