Skip to content

Suunnittelemme ja toteutamme sähköautojen latausjärjestelmiä esimerkiksi ammattiliikenteelle, liikekiinteistöihin ja työpaikoille, parkkihalleihin ja taloyhtiöihin, huoltoasemille sekä teollisuuden sähköiselle kalustolle. Sisältäen myös ylläpitopalvelut.

Lisäksi tarjoamme asiantuntijapalveluita rakennusyhtiöille sekä suunnittelu- ja konsultointialan yrityksille valtakunnallisesti. Suoritamme kiinteistöllä kartoituskäynnin, jonka avulla määrittelemme kiinteistön sähköinfran nykytilan, sekä tarvittavat muutostyöt latausinfran asentamista varten.

Miksi valita Eltel?

Olemme Suomen suurin sähkö- ja tietoliikenneverkkojen teknisten palveluiden tuottaja ja Pohjoismaiden suurimpia sähköurakoitsijoita. Henkilöstömme koostuu sähkö- ja tietoliikennealan asiantuntijoista.

Sähköautojen latausratkaisuissa yhteistyökumppaneitamme ovat muun muassa Alfen, Kempower ja Virta. Valtakunnallisia asiakkaitamme sähköautojen latausratkaisuissa ovat mm. ABC-lataus, Delta, Inex, IONITY, Faast, Neste, Scandic, Scania, Tesla ja Volvo.

Asennamme ainoastaan sertifioituja latureita, sillä sähköturvallisuus on meille ensiarvoisen tärkeää. Käytämme työssämme vain vastuullisia, paikallisia aliurakoitsijoita. Tarjoamaamme kokonaisuuteen sisältyy myös 24/7 huolto- ja kunnossapito sekä laadukkaat latausoperaattoripalvelut yhteistyökumppaneidemme avulla.

Paljonko sähköauton latausjärjestelmä maksaa?

Sähköautot yleistyvät vauhdilla ja Suomen lainsäädäntö velvoittaa asentamaan latausasemia liike-, toimisto- ja tuotantokiinteistöihin. Riittävä latauskapasiteetti ja lataustehokkuus on hyvä huomioida alusta alkaen, mutta miten tämä vaikuttaa hintaan ja mistä latausasemien asennuksen kustannukset syntyvät?

scandic_x_virta-photo_ville_vappula_z7x2622-web-1

Usein kysytyt kysymykset

Yritykset ja taloyhtiöt voivat pääsääntöisesti valita pikalatauksen (>22 kWh) ja normaalin latauksen välillä. Valintaa tehdessä kannattaa huomioida esimerkiksi nämä:

  • pikalatureilla on normaalitehoisiin latureihin verrattuna erilaiset vaatimukset sähköinfralle
  • pikalaturit ovat asennus- ja laitehinnoiltaan korkeammat

Jos sähköauton lataus on mahdollista tehdä yön tai työpäivän aikana, ei pikalataukselle yleensä ole tarvetta. Toisaalta pikalatausmahdollisuus saattaa lisätä esimerkiksi hotelli- tai kauppakeskusasiakkaiden sekä liikekiinteistössä vierailevien autoilijoiden asiakastyytyväisyyttä merkittävästi, ohjaten myös heidän ostokäyttäytymistä.

Ostaessasi sähköautojen latausratkaisun meiltä, autamme sinua tekemään juuri sinun yrityksesi tai taloyhtiösi tarpeisiin sopivan vastuullisen ja toimintavarman valinnan.

Teemme suunnitelman sähköautojen latausaseman toteutuksesta aina yhteistyössä asiakkaamme kanssa. Toteutuksessa hyödynnämme paikallisia yhteistyökumppaneitamme, kuten maanrakennus- ja sähköurakoitsijoita.

Sähköauton latauspisteen asennuksen kesto riippuu kohteesta. Pienemmissä kohteissa suunnittelusta ensimmäiseen lataukseen menee keskimäärin reipas kuukausi, isommissa kohteissa projekti voi kestää useamman kuukauden. Viestimme aktiivisesti työn etenemisestä ja pidämme sovitusta aikataulusta kiinni.

Paljonko sähköauton latauspiste maksaa?
Sähköauton latauspisteen hinta riippuu monesta tekijästä:

  • tarpeesi laajuudesta: montako laturia yrityksesi tai taloyhtiösi tarvitsee?
  • ladattavista autoista: onko kyse suurteholatausta vaativasta ammattiliikenteestä vai tavallisista henkilöautoista?
  • kiinteistön sähköliittymän kapasiteetista: vaatiiko sähköinfra vahvistusta?
  • valittavista latureista: valitaanko pikalatauslaitteet vai normaalit laturit?
  • alueen maastosta ja sen vaatimista toimenpiteistä.

Otamme huomioon kaiken tämän ja käymme kanssasi keskustelua osana suunnitteluprosessia. Meiltä saat sähköautojen latausasemat avaimet käteen -periaatteella, eli teemme kaiken tarvittavan puolestasi:

  1. Sähköautojen latauspisteen suunnittelu alkaa useimmiten veloituksettomasta tapaamisesta, jossa edustajamme kartoittaa tarpeesi.
  2. Alkutapaamisen jälkeen teemme sinulle tapauskohtaisesti alustavan tai lopullisen tarjouksen.
  3. Tarjouksen hyväksyttyäsi prosessi etenee materiaalitoimitukseen ja asennusvaiheeseen.
  4. Asennuksen jälkeen vastaamme huollosta ja kunnossapidosta.

>> Esimerkkilaskelma: 22 kW-latausasemat toimistotalon parkkihalliin

>> Esimerkkilaskelma: 22 kW-latausasemat ulkoparkkipaikalle

Jokainen asennuskohde on erilainen. Ota yhteyttä ja kerro tarpeestasi – kerromme mielellään lisää ja annamme esimerkkejä siitä, minkä hintaisia erikokoiset projektit ovat olleet.

Työnantaja voi tarjota työntekijöille ilmaista sähköauton latausta, ja se pysyy valtiovarainministeriön mukaan verovapaana työsuhde-etuna, ainakin toistaiseksi. Sähköauton lataus ei siis ole työntekijälle verotettavaa tuloa.

Tarjoamiimme sähköautojen latausratkaisuihin on mahdollista sisällyttää laskuttamiseen soveltuvia helppokäyttöisiä operaattoripalveluita. Esimerkiksi yhteistyökumppanimme Virta tarjoaa mobiilisovelluksen muodossa pääsyn tuhansille sähköauton latausasemille Suomessa ja ympäri Eurooppaa.

Dynaaminen kuormanhallinta tarkoittaa, että laturi säätää käyttämänsä sähkön määrää automaattisesti sen mukaan, minkä verran sähköä on käytettävissä kyseisessä kiinteistössä.

Yöaikaan kiinteistö tavallisesti kuluttaa vähemmän sähköä, jolloin aseman latausteho on suurempi. Kun sähkönkulutus päivän aikana kasvaa, latausasema säätää automaattisesti käyttämäänsä lataustehon vastaamaan kiinteistön sähköliittymän kapasiteettia.

Dynaaminen kuormanhallinta takaa, ettei kiinteistön sähköliittymä ylikuormitu ja aiheuta oikosulkua tai muita ongelmia. Suosittelemme dynaamista kuormanhallintaa erityisesti yrityksille ja taloyhtiöille, joissa on tarve ladata useampaa autoa samanaikaisesti.

Asennamme ainoastaan sertifioituja latureita, jotka ovat turvallisia käyttää. Teemme tarvittavat päivitykset kiinteistön sähköinfraan, jotta latausratkaisu on aina optimaalinen ja turvallinen.

  • AC on lyhenne englanninkielisistä sanoista alternative current, eli vaihtovirta. Vaihtovirralla ladattaessa auton sisäinen laturi muuttaa sähkön tasavirraksi ja syöttää sen sitten auton akkuun.
  • DC on lyhenne sanoista direct current, eli tasavirta, ja tarkoittaa käytännössä pikalatausta. Tasavirtaa käyttävä laturi on nopeampi auton lataukseen, kuin vaihtovirtaa (AC) syöttävä laturi.
  • CCS on lyhenne englanninkielisistä sanoista Combined Charging System. CCS tarkoittaa käytännössä tietynlaista latauspistoketta, joka on yleinen Euroopassa. CCS-pistoke on ulkonäöltään kaksiosainen ja soveltuu tiettyjen autojen pikalataukseen.
  • CHAdeMO on lyhenne sanoista CHArge de MOve ja tarkoittaa sekin tietynlaista latauspistoketta. CHAdeMO-pistoke käyttää tasavirtaa, eli se on pikalataukseen soveltuva pistoke. CHAdeMO on ollut ennen kaikkea aasialaisissa autoissa käytetty kilpaileva, mutta hiljalleen hiipuva latauspistoketyyppi.
  • Type 2 -termi viittaa sekin liittimeen. Tyypin 2 on yleisliitin vaihtovirtalataukseen. Tämä on tavallisin kotilatauksissa käytetty liitin, jolloin useimmiten tarvitaan oma latauskaapeli. Type 2 on myös usein toimistojen ja työpaikkojen latausvalinta.

Palvelumme kattaa järjestelmän kokonaistoimituksen suunnittelusta aina ensimmäiseen lataukseen asti. Tutustu tekemiimme töihin!

Minkälaisista sähköauton latausratkaisuista olet kiinnostunut?

Ammattiliikenne ja logistiikka

eltel_sahkolatausjarjestelmat_ammattiliikenne_hero_16_9

Kiinteistön omistajat

sahkoauton-lataus-kotitaloudet

Rakennusyhtiöt ja suunnittelutoimistot

eltel_2020_12a8309_epi

Teollisuus ja sähköinen kalusto

volvo-kempower-150-kw-laturi-itabaana-04-2024-12-1200px